Kijk op onderwijs bij De Kabas
Bij De Kabas laten we ons inspireren door het gedachtegoed van de ervaringsgerichte visie. Daarbij kijken we goed naar wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Om ons kijken richting te geven gebruiken we vier overkoepelende begrippen:
• Welbevinden
• Betrokkenheid
• Competentie
• Verbondenheid
Welbevinden is een begrip dat verwijst naar het innerlijk van een kind. Voelt het zich zelfverzekerd, gewaardeerd of juist onzeker, (faal) angstig? Kinderen die een positief welbevinden ervaren hebben ruimte om te leren en zich te ontwikkelen.
Op ‘De Kabas’ leggen we nadruk op wat kinderen wél kunnen, zorgen we bewust voor succeservaringen en geven we duidelijk aan waar de kracht ligt van kinderen. Zo kunnen ze een positief zelfbeeld ontwikkelen. Welbevinden heeft voor ons ook heel duidelijk te maken met het sociale klimaat op school. We hechten zeer veel waarde aan een vriendelijke manier van omgaan met elkaar. Dit concretiseren we door vier positief gestelde leefregels en de Kanjeraanpak.
Op De Kabas hanteren we vier leefregels:
1. We werken aan een fijne sfeer waarbij iedereen zich thuis kan voelen.
2. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
3. We gaan met respect met elkaar en elkaars spullen om.
4. We zoeken zelf en met elkaar naar oplossingen voor problemen.
Als een kind vol overgave aan het werk is benoemen we dat als een hoge betrokkenheid. Het is een periode waarin intensief gewerkt en geleerd wordt. Hierbij wordt nieuwe kennis gekoppeld aan bestaande kennis, wat een samenhangend geheel gaat vormen. We zoeken op ‘De Kabas’ naar werkvormen die het kinderen mogelijk maken om vanuit hun voorkeursmanier van werken de lesstof te verwerken, waardoor hoge betrokkenheid mogelijk wordt.
Het begrip competentie verwijst naar de manier en de mate waarin kinderen in staat zijn om hun kennis en vaardigheden op de juiste wijze en in de juiste situatie in te zetten en toe te passen. Het heeft betrekking op alle niveaus van de persoonlijkheid van mensen. Daarbij gaat het niet alleen om
kennis maar ook om persoonlijkheid en zelfbeeld. Weten waar je goed in bent en waar je zwakke kanten liggen. Weten waarom iets goed is gegaan of waar verbetering mogelijk is. Op ‘De Kabas’ streven we naar werk- en evaluatievormen die het mogelijk maken voor kinderen inzicht en zelfsturing te krijgen in deze processen.
Mensen die zich verbonden voelen met anderen en hun omgeving zullen er zorg voor willen dragen en er trots op zijn. Op ‘De Kabas’ stimuleren we kinderen tot activiteiten waarbij de verbondenheid met zichzelf, met elkaar en hun omgeving een rol spelen. Dit wordt vooral zichtbaar in gezamenlijke vieringen, Kanjeroefeningen en -verhalen en werkvormen die samen leren en ontwikkelen stimuleren. Leren is op ‘De Kabas’ een sociaal gebeuren. We stimuleren kinderen elkaar te motiveren en te helpen, zich te ontwikkelen op sociaal gebied met hulp van elkaar en te leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en de ander.