Beleid
De bibliotheek op school & leesonderwijs
De Kabas werkt meerjarig samen met de bibliotheek en financieel gesteund door de gemeente Waadhoeke, aan leesbevordering. Samen willen we ervoor zorgen dat leerlingen beter en met meer plezier lezen. Een professionele leesconsulent van de bibliotheek biedt ondersteuning aan onze leescoördinator, de werkgroep lezen en het onderwijsteam van de school. Zo bieden wij bijvoorbeeld gevarieerde activiteiten aan in alle groepen waarbij boeken en lezen centraal staan en wordt van groep 1 tot en met 8 voorgelezen in de klas. Ook integreren wij begrijpend lezen met thema's bij wereldorientatie, waardoor kinderen meer samenhang ervaren tussen de vakken.
De Monitor de Bibliotheek op school brengt de opbrengst van de samenwerking tussen school en Bibliotheek in kaart. Door ieder jaar de Monitor uit te voeren, ontstaat een helder beeld van de veranderingen bij leerlingen, leerkrachten en ouders. De monitorresultaten dienen als basis voor het vaststellen van nieuwe leesbevorderingsdoelen.
In het leesplan van De Kabas gaan wij uit van de nieuwste inzichten voor goed leesonderwijs en recente literatuur over effectief onderwijs in begrijpend lezen. Wij laten ons hierbij adviseren door Mirjam Snel, hogeschooldocent en voorzitter van de kennistafel Effectief Leesonderwijs.
Passend onderwijs
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijk onderwijsaanbod. Passend onderwijs is onderwijs dat uitgaat van de mogelijkheden van leerlingen, rekening houdt met hun beperkingen en aansluit bij wat ze nodig hebben. De school waar de leerling is aangemeld, heeft zorgplicht. Dat betekent dat de school ervoor moet zorgen dat als de leerling extra ondersteuning nodig heeft, hij of zij altijd een passend onderwijsaanbod krijgt. Dat is bij voorkeur op een reguliere basisschool (met eventueel extra ondersteuning), en als dat nodig is op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Als school overleggen wij met de ouder(s)/verzorger(s) welke ondersteuning het kind nodig heeft en hoe die het beste kan worden georganiseerd. Dit wordt beschreven in het zogeheten ontwikkeligsperspectiefplan van de leerling, waarin onder andere wordt aangegeven welke doelen we verwachten die de leerling kan behalen.
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle scholen, zo ook De Kabas, hebben voor het passend onderwijsaanbod een plan: het schoolondersteuningsprofiel afgekort SOP. Hierin wordt vastgelegd welke (extra) ondersteuning wij kunnen bieden. Het ondersteuningsprofiel wordt opgesteld door de coördinator passend onderwijs, de leerkrachten en schooldirecteur en borduurt voort op het zorgbeleid dat De Kabas al heeft. Leerkrachten en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school. Het SOP van De Kabas is op aanvraag in te zien. Om passend onderwijs te bieden werken wij samen in het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Friesland.
Klachtenregeling
Overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt of gaat iets niet helemaal zoals gedacht. Dat is bij ons op school niet anders. Zo kan het voorkomen dat je een klacht hebt. Bij De Kabas zien wij onze school als leefgemeenschap waar medewerkers, kinderen en ouders er samen het beste van maken. Daarbij is het van groot belang om goed te communiceren over de goede, maar ook de minder goede zaken. Bedenk dat alle partijen baat hebben bij de oplossing van een klacht of een probleem.
Zaken waarvan je van mening bent dat het anders kan, kun je in eerste instantie bespreken met de leerkracht en/of de directeur van onze school. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken op school kunnen in goed overleg opgelost worden.
U kunt ook de schoolcontactpersoon benaderen. Soms is het plezierig eerst vertrouwelijk met iemand te spreken, zonder meteen een klacht in te dienen. Daar is de schoolcontactpersoon voor. De schoolcontactpersoon treedt op als wegwijzer en procesbegeleider in de klachtroute maar is geen mediator. De schoolcontactpersoon helpt u met het nemen van de juiste (vervolg-) stappenSchoolcontactpersoon op De Kabas is Eline Brouwer (aanwezig op ma.di.woe. op onze locatie aan de Tuinen 28).
Voor klachten over gedragszaken kunt u terecht bij de externe vertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en in dienst van een externe ondersteuningsdienst, het GIMD. De contactgegevens vindt u in de informatiegids van de school. De informatiegids is te vinden op de website onder Praktische informatie.
Klachtroute
Voor klachten waarmee u zich geen raad weet of waarmee u zich niet kunt richten tot de bovengenoemde personen, kunt u ook gebruik maken van de klachtenregeling die door de BMS, ons schoolbestuur is vastgesteld. Zie de link hieronder.